Sådan spilles Musikquizkampen

Musikquizkampen er en underholdende musik quiz helt uden paratviden, men med masser af god musik. Lyt til tidernes største hits, og scor point, hver gang du husker, hvornår en sang var fra, men pas på, for lumske kampkort kan ændre slagets gang.

Målet med spillet

Begge hold spiller 6 runder. I hver runde får begge hold et forsøg for at score point. Holdet med flest point på pointlinjen efter 6 runder vinder spillet.

Sådan afspilles sange

  1. Du skal bruge Spotify som musiktjeneste
  2. Brug en mobiltelefon med din foretrukne QR-scanner app
  3. Scan koden, og sangen afspilles automatisk via Spotify

Hvad, hvis du ikke har Spotify?

  1. Vælg din foretrukne musiktjeneste,f.eks. Youtube eller Apple Music
  2. Find sangen ved manuelt at indtaste sangtitel og kunstner i søgefeltet
Billede af person der holder telefon og skal scanne Musikquizkamp kort

Opsætning af spil

Sådan opstilles Musikquizkampen når man skal til at spille

Opdel selskabet i to hold.

Bland alle musikkortene og placér dem i en bunke på midten af bordet med bagsiden opad( QR-koden).

Kampkort opdeles i to identiske bunker á 12 kort. Hvert hold udvælger 5 kort, og resten kasseres.

Hvert hold trækker ét kort fra bunken af musikkort. Dette kort placeres foran holdet med forsiden (årstallet) opad. Dette er starten på holdets pointlinje.

Holdet med laveste årstal på det første musikkort starter.

Sådan spilles en runde

Et holds spilleområde består af en pointlinje og en rundelinje.

Tilsammen udgør de en kronologisk tidslinje af tidslommer.

En tur består af følgende handlinger

1

Træk et nyt kort fra musikkortbunken. Placér kortet foran jer med bagsiden opad

2

En fra modstanderholdet afspiller sangen via QR koden

3

Holdet skal nu lytte til sangen og inden sangens udløb, placere kortet med bagsiden opad i den tidslomme de mener, sangen blev udgivet i

4

Vend kortet for at afsløre sangens udgivelsesår

5

Et korrekt placeret kort bliver liggende på rundelinjen. Holdet kan nu enten trække et nyt kort eller afslutte deres runde

6

Et forkert placeret kort afslutter runden, og alle korrekt gættede kort på rundelinjen lægges i kasser-bunken, og turen gives videre

7

Afslut runden ved at låse rundens point. Flyt kortene fra rundelinjen til pointlinjen. Herefter gives turen videre

Sådan spilles en runde med tidslommer i Musikquizkampen Placering af kort i Musikquizkampen

Hvad er en tidslomme?

En tidslomme dannes i mellemrummene mellem kort fra enten pointlinjen og rundelinjen eller mellem kort fra begge linjer. En tidslomme er inklusive årstallene på kortene.

I dette eksempel er der 2 kort på pointlinjen og 2 kort på rundelinjen, som til sammen skaber 5 tidslommer.

Sådan fungerer en tidslomme i Musikquizkampen